Flying Dutchmen - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Kirsten Zwinkels - WaarBenJij.nu Flying Dutchmen - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Kirsten Zwinkels - WaarBenJij.nu

Flying Dutchmen

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

18 Oktober 2010 | Peru, Arequipa

Wat lijkt het alweer een eeuwigheid geleden sinds ik jullie bericht heb over onze bezigheden hier! En dat terwijl we een week geleden nog in het inmiddels regenachtige Cuzco zaten. Na mijn vorige schrijven hebben we er, ondanks het weer, nog twee dagen doorgebracht, waarin we nog flink wat kilometers gemaakt hebben naar een viertal grote ruines in de buurt. Ook hebben we nog een dagje de musea van Cuzco onveilig gemaakt, voordat we met de bus naar Nazca vertrokken. We hadden namelijk besloten dat we de beroemde Nazca-lines toch niet onbezocht konden laten.

Nazca was een warme verademing. Het plaatsje ligt midden in de woestijn en bestaat bij de gratie van toeristen die met een vliegtuig de enorme diertekeningen en lange lijnen komen bekijken die door de pre-Inca´s in de rotsen en aarde gekerfd zijn. Wij hebben genoegen genomen met het bekijken van een museum over de lijnen en het beklimmen van een uitzichtstoren, vanaf waar we een aantal tekeningen konden zien. Als je daar zo staat vraag je je echt af hoe en vooral waarom ze in vredesnaam gemaakt zijn. Een werkelijk heel bizar kunstwerk! Mijn 24e verjaardag hebben we ook in Nazca gevierd en hoe! Om 04.30 uur werden we opgehaald om te gaan snowboarden vanaf de hoogste duin van de wereld, de Cerro Blanco. Tijdens de klim van ongeveer 3 uur hebben we de zon zien opkomen. Prachtig! Behalve onze gids en wij was er niemand te bekennen. Het sandboarden ging ons best goed af, al zeg ik het zelf. Al protesteerden de spieren wel na zo´n 1,5 km naar beneden vliegen. Vliegen, tussen het waxen van je board door dan. Want soms bleef je gewoon op de behoorlijk steile helling stilstaan, omdat het zand alle gladheid weggewerkt had. Moest je je weer in onmogelijke bochten wringen om met een kaars je board bij te werken zonder ondersteboven naar beneden te stuiteren. Maar het was zeker weten de moeite waard!

In Nazca ook nog een oude begraafplaats (Chauchilla) bekeken waar je letterlijk tussen de botten en schedels door loopt. Er waren ook een aantal mummies in en rond opengebroken graftombes te zien. Ik moet hierbij wel benadrukken dat Mo GEEN botten heeft opgepakt en ik NIET in een soort modellencontest met de knapste mummies op de foto ben geweest. We hebben alles heel beschaafd bekeken, zoals goed opgevoedde meisjes betaamt.

Na Nazca was het de beurt aan Arequipa. Ondanks de ontzettende drukte en vele toeterende taxi´s is het een prachtige stad. Veel kerken en gebouwen zijn van witte steen en dat ziet er in de warme zon natuurlijk mooi uit. Gelijk maar onze volgende tour geboekt, naar de Colca Canyon. Dat hield in dat we alweer midden in de nacht opgehaald werden en eerst 4 uur in een ijskoude, alle kanten op schuddende bus zaten, voor we 3 dagen door een van de diepste canyons van de wereld zouden trekken. Voor ons was de tocht inmiddels een eitje, want we hoefden elke dag niet meer dan 3,5 uur te lopen. Met goede moed zetten we de pas erin en binnen no time hadden we onze nieuwe bijnaam, de Flying Dutchmen, te pakken. Na de lunch konden we steeds alweer genieten van onze rust en het uitzicht. Dat laatste was weer schitterend. Aan de ene kant van de rivier die er aan de onderkant door loopt is het ontzettend droog, terwijl aan de andere kant ingewikkelde irrigatiesystemen zijn gebouwd, waardoor je je in een heel groen gebied bevindt. Onze gids was hilarisch. Met de meest suffe grapjes die voortdurend uit het niets kwamen (You know why is the ocean blue? Because the fish say ´blue blue blue´) en uitleg over de omgeving zorgde ze voor een gezellige sfeer in de groep. De tweede dag eindigden we in een oase, waarin ik me meteen in de nieuwste herbal essences shampoo reclame waande. Met prachtig zwembad, tropische bloemen en mooie mensen hebben we ons die middag goed vermaakt. De avond sloten we geheel in stijl af met een kampvuur. Mijn kleren ruiken er nu nog naar. Vanochtend begonnen we in alle vroegte alweer aan de, volgens de gids, 3 uur durende steile klim naar de bovenkant van de canyon. Onze vreugde was groot toen we na 2 uur al de top bereikten! Dat de rest inderdaad pas ongeveer 45 minuten na ons aankwam, maakte onze bijnaam van die trip maar mooi weer even waar. De rest van de dag hebben we veelal in de bus gezeten, met onderweg wat stops bij uitzichtpunten over enorme agrarische terrassen, vulkanen (ja, die hebben ze hier ook), lama´s en alpaca´s. Mo en ik kunnen de verschillende soorten lama´s en alpaca´s alleen eigenlijk nog niet goed uit elkaar houden, dus iedereen die ons kan helpen met plaatjes en uitleg is daar van harte toe uitgenodigd!

Morgen nemen we waarschijnlijk alweer de bus naar Puno, waar de Uros eilanden op ons wachten. Vanaf daar naar de grens met Bolivia om vanaf Copacabana de andere

Liefs uit Arequipa!
Kirsten

• 19 Oktober 2010 - 04:52

Tim:

Wat super allemaal Kir! Ziet er echt heel tof uit! I'm so jealous! x Tim

• 19 Oktober 2010 - 06:26

Charlotte:

Wow, grote boffert! wat doe jij toch een hoop leuke dingen. Fijn om te lezen dat je ook nog van je verjaardag hebt kunnen genieten.
    dikke kus!

• 19 Oktober 2010 - 06:53

Swen:

Ahoy!! Wat een mooi verhaal weer, en leuke foto's! Het ziet eruit als een top vakantie!

Dikke lebbert!

• 19 Oktober 2010 - 09:12

Geert WIKI:

De alpaca (Vicugna pacos) is lid van de familie Camelidae (kameelachtigen) uit Zuid-Amerika. Behalve de Alpaca bestaan er nog twee soorten lama's, de vicuña (Vicugna vicugna) en de guanaco (Lama guanicoe). De guanaco is de nauwst nog levende verwant van de gedomesticeerde lama, en mogelijk de wilde voorouder. Alle lamasoorten zijn nauw verwant aan elkaar en de hybrides zijn vruchtbaar.

De alpaca wordt in de hoge Andes als huisdier gehouden. Hij heeft een schofthoogte van 90 cm., met een lange vacht, dikwijls tot aan de grond reikend. De vacht komt voor in meer dan 22 erkende kleurslagen. Bontgekleurde dieren zijn veel zeldzamer.

De alpaca leeft op de hoogvlakten van Bolivia en vooral Peru, met name de hoogvlakte van het Titicacameer in de districten Puno, Cusco en Arequipa. De alpaca gedijt het beste op een hoogte van 4400-5300 meter waar een geringe luchtvochtigheidsgraad heerst. Daarentegen geeft hij wel de voorkeur aan zachte, vochtige grond voor zijn gevoelige pootjes, met mals gras en veel poelen om zich in te wentelen.

De alpaca wordt voornamelijk gehouden voor de wol. Door kruising met de vicuña is de kwaliteit van de wol sterk verbeterd. Er zijn twee verschillende typen, welke enkel in de wol verschillen. De Huacaya heeft een zachte licht krullende vacht en de Suri heeft lange dikke lokken. Het scheren gebeurt jaarlijks. Alleen al door te voelen kunnen Indiaanse vrouwen de wol in minstens vijf verschillende kwaliteitsklassen indelen.

Een alpaca wordt gemiddeld 25 jaar oud.

De meeste alpaca's worden door de Indianen zelf gehouden, hoewel er ook speciale fokkerijen zijn. De merries werpen in het regenseizoen na een draagtijd van elf maanden. Een ruwe schatting gaat er van uit dat er in de Andes meer dan drie miljoen alpaca's leven.

Tot voor kort werd er gedacht dat de alpaca verwant is aan de lama, maar recent onderzoek toont aan dat hij in feite verwant is aan de vicuña en dus in het geslacht Vicugna hoort. Aangezien de Vicugna ook een soort lama is, zijn het dus allemaal lama's. Een Alpaca is een gedomesticeerde lama-soort.

• 19 Oktober 2010 - 09:14

Mieke:

Kirsten van oma zwinkels moet ik je de hartelijke groeten doen. Ze meldt dat ze zelf niet met de computer om kan gaan, vaandaar via mij. Ook van haar nog de felicitaties voor je verjaardag. Ze hoopt dat het goed met je gaat!!! Met groetjes.

• 19 Oktober 2010 - 10:27

Ro:

wat een saaie dingen allemaal, ga je ook nog een keer iets leuks doen. (ik ben niet jaloers, nee ik ben iet jaloers)

• 19 Oktober 2010 - 10:58

Brigitte:

Heerlijk om zo'n verslag te lezen.Fijn dat jullie het zo na jullie zin hebben en zo veel ondernemen.
    Op naar het volgende verhaal in het volgende land.Dikke kus.

• 19 Oktober 2010 - 15:02

Gerard:

Terwijl storm en regen ons landje aan de rijndelta teisteren en het de temperatuur maar nauwelijks lukt om boven de 5 graden uit te komen, surfen onze 2 vriendinnnen bij 40 graden celsius een woestijnheuvel af. Tip van de dag: mooi planeetje hebben we eigenlijk.
    x

• 19 Oktober 2010 - 18:26

Lucy:

Hmhmhmhmhmhm prachtig, en nog gefeliciteerd he (heel spontaan van me!) met je verjaardag. Nog taart gegeten? xx

• 20 Oktober 2010 - 14:29

Schip:

Haha! Mooi verslag! Zou zo in de Sofa kunnen. Alweer 24 jaar stuiterend op deze planeet!Geen gebrek aan kleurstoffen in Zuid-Amerika aan je energieke verhaal te horen.

• 21 Oktober 2010 - 10:10

Arnold Vulto:

Wat een plezier dat we dit allemaal mogen meebeleven met jullie, met prachtige foto´s erbij. Anders moet je maanden wachten op een verhaal, en dat komt dan heel beknopt. Nou zijn allerlei leuke details nog vers, en voor ons ook leuk. Dank!
    (oh ja, van mij ook nog gefeliciteerd; de chocopunt was echt op z´n plek!

• 21 Oktober 2010 - 19:48

Luc:

één woord. Konings.
    Goed geregeld! enige jaloezie komt nu wel even om het hoekje kijken. Ik onderdruk het...

• 25 Oktober 2010 - 19:33

Sascha:

Dag Kirsten! Supermooie foto's en het ziet er heel gezellig uit allemaal! Ik heb ook een vraag: waar slaap je eigenlijk? groetjes van Sascha (en de rest natuurlijk)