Duizend trappen later... - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Kirsten Zwinkels - WaarBenJij.nu Duizend trappen later... - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Kirsten Zwinkels - WaarBenJij.nu

Duizend trappen later...

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

09 Oktober 2010 | Peru, Cuzco

Ola allemaal!

Inmiddels zit de eerste echte tocht of trail erop. En ik moest gelijk goed aan de slag zeg! De dag na aankomst ging om 4 uur de wekker en werden we in het donker opgehaald voor de start van de Salkantay trail, een 4 daagse tocht die zou eindigen in Machupicchu. Het was vooral spannend of ik geen last van de hoogte zou krijgen, want we zouden nog naar ongeveer 3900 meter stijgen tijdens de tocht. In Mollapata, het startdorpje hebben we snel nog een grote tas gekocht voor de bagage die op het paard vervoerd zou worden en een wandelstok om de zwaardere stukken route mee te overleven. Eerst hebben we die stok nog maar op onze rugzak gebonden, waardoor we bij elke keer dat we ons omdraaiden een medereiziger ongeveer onderuit veegden, maar ja, je moet toch wat met zo´n ding als je hem nog niet wil vasthouden...

De eerste dag viel ons alles mee. De gids vertelde in zijn beste Engels onderweg wat over de bomen en planten die we zagen en hoe je eigenlijk voortdurend behoort te offeren aan Pachamama (moeder aarde). Onze groep was ook leuk, we hebben vooral veel opgetrokken met een Iers en Engels meisje. Op de eerste dag verder veel pauze en een heerlijke lunch midden op de berg. ´s Avonds had ik het wel redelijk gehad met lopen, want het was flink afgekoeld. Ik was dus ook heel blij toen we na het avondeten (om ongeveer 19.00 uur) ein-de-lijk mochten gaan slapen. Dat ging natuurlijk van geen kant in het krappe tentje met al onze tassen om ons heen, maar in ieder geval kregen de voeten wat rust.
De tweede dag beloofde de zwaarste dag te worden, maar we begonnen vol goede moed. Na 10 passen bleek inderdaad dat ons lijf iets meer zuurstof nodig had met het tempo dat we aanhielden (voor de kenners: half scoutingtempo), dus dan maar gewoon heel rustig naar boven. Mo en ik kwamen wel als eerste op de top aan! We werden zelfs door andere wandelaars 'the machines' genoemd, haha! Hier op het hoogste punt (4600m) met gepaste trots een hoop foto´s gemaakt voor we de rest van de dag voornamelijk afdaalden en het moeilijkste gedeelte van de tocht erop zat. Dachten we...
De derde en laatste echte wandeldag mochten we uitslapen tot 6 uur voor we gingen lopen. We liepen heerlijk afwisselend omhoog en omlaag tot de lunch. Erna werden we met een busje naar de ´hot springs´ van Santa Teresa gebracht. Hier is naast de rivier een stuk water afgedamd wat inderdaad heerlijk warm was en een weldaad voor onze vermoeide spieren. Want ongeveer elke stap deze dag werd vergezeld van een voldoende dosis spierpijn. Via een treintochtje eindigden we de dag in Aguas Calientes, vanwaar we de volgende dag richting machupicchu zouden vertrekken.
En wat een dag was dat! In alle vroegte (om 4 uur), begonnen we aan de klim naar de Inca-stad, om er maar als een van de eerste 400 te zijn om een ticket voor de klim naar de volgende berg in de stad te bemachtigen. We zijn werkelijk als dolle idioten 40 minuten lang de trappen op gestoven. Nou ja, na 10 minuten had ik eigenlijk aan de zuurstof gemoeten en wensde ik dat ik liever nog 1000 dagen de Salkantay trail zou lopen dan nog 1 traptree verder te hoeven zetten, maar uiteindelijk heb ik de bovenkant levend gehaald. Wat een hel was dat! Dat doe ik dus nooit meer. Vooral omdat ik uiteindelijk nummer 36 was en mensen die op hun dooie gemak gingen, ook nog een ticket hadden! Bedankt gids voor deze verkeerde benadering...
Machupicchu zelf maakte echter alles weer helemaal goed. Wat een ontzettend prachtig mooi bewaarde stad is dat! Je kunt helemaal voor je zien hoe het geweest moet zijn en het is werkelijk ongelooflijk hoe goed de stenen op elkaar passend zijn gemaakt. We hebben ons er de hele dag vermaakt met het beklimmen van meer bergen, bekijken van de stad en rondjes lopen omdat het natuurlijk wel allemaal éénrichtingsverkeer is. Helemaal voldaan zijn we ´s avonds teruggekeerd naar Cuzco. Ontzettend blij dat ik deze tocht zonder enige problemen, zonder blaren, en zonder hoogteziekte (en anderen zijn een partij ziek geweest onderweg!) heb kunnen doen.

Vrijdag was voor Annet de laatste dag. Mo en ik hebben haar op het vliegveld gezet en hebben toen de halve stad doorgelopen om een cadeautje af te geven bij een bekende van Matthijs (onze laatste reisgenoot die in November aansluit). ´s Avonds heb ik nog genoten van een plaatselijke folkloristische dansvoorstelling.

Vandaag hebben we met de bus een uitstapje gemaakt naar de Inca ruines van Pisac. Hoewel het een beetje regende was het de klim erheen zeker waard. Ook hier blijkt maar weer hoe kunstig die Inca´s konden bouwen! Nederlandse metselaars verbleken erbij.

Morgen is het plan om nog wat ruines in de buurt te bezoeken en de dag erna de bus te pakken richting Nazca of Arequipa. In ieder geval staat voor komende week de Colca Canyon op het programma. Waarschijnlijk zal ik daarna wel weer een berichtje schrijven!

Dikke zoen uit Cuzco!
Kirsten

• 10 Oktober 2010 - 05:20

Charlotte :

Hè Kirsten, wat een mooi begin van je reis! Super dat t allemaal de moeite waard is. En spierpijn zal nog wel vaker gaan gebeuren. Je hebt in ieder geval een stok :)
    zet m op, ik ben nogmeer jaloers als dat kan, dikke kus!!

• 10 Oktober 2010 - 07:20

Lucy:

Hmhmhmhmhmhm prachtig! Verwen je vermoeide spieren en door naar de volgende plek. Veel plezier. xx

• 10 Oktober 2010 - 07:48

Schip:

Leve je scouting skills! Jammer dat je je wake-up light niet mee hebt kunnen nemen. Dat vroege opstaan zal wel zwaar zijn geweest

• 10 Oktober 2010 - 07:48

Robin:

We willen foto's! We willen foto's!! Wanneer zet je ze op?
    Wat moet je trots op jezelf zijn. Een geweldige ervaring. Blijf genieten. xx

• 10 Oktober 2010 - 08:19

Serge:

Goed bezig Kirs! Ik kan me goed voorstellen dat jij de machines werden genoemd, want heb Mo en jou ook al een aantal keer zien 'lopen' tijdens verschillende Labyreizen ;)
    Veel plezier verder daar en groeten aan Mo!
    LiefsS

• 10 Oktober 2010 - 08:49

ABM Frinking :

Lieve meid,
    Mooi verhaal, goed verslag!
    Waarom bind je die stok niet verticaal op je rugzak, zoals ook langlaufers doen? Horen we nog wel eens. Duizend trappen op een fiets zal de volgende keer makkelijker gaan. Al vast een mooie verjaardag en wat erbij hoort zie je wel na terugkeer.
    Deze unieke tocht zal je lang kunnen inspireren, zeker met je verslagen.
    Groeten aan je beide tochtgenoten.
    Opa en Oma

• 10 Oktober 2010 - 09:00

Beer:

Jeetje meis! Wat een mooie verhalen. Ik lees ze met veel plezier en ben ook zeker jaloers op alles wat je ziet ;) Die foto's moet ik echt zien als je weer hier bent. Geniet lekker door meis! Kus!

• 10 Oktober 2010 - 12:55

Véronique:

hey Kirs, prachtig verhaal hoor. Dat je na al dat harde werken ook nog zo'n verhaal voor ons kunt maken. We genieten met je mee! veel liefs

• 10 Oktober 2010 - 12:55

• 10 Oktober 2010 - 17:21

Luc:

Sweet! Klinkt dikke prima daar in Peru, leuk geschreven. Geniet ervan :) x

• 10 Oktober 2010 - 20:08

Mieke:

zo dan, een goed begin...De site meldt dat je over 3 dagen jarig bent. Feesje bouwen?

• 11 Oktober 2010 - 06:55

Melle:

Vet...half scouting tempo;-). Klinkt echt heel gaaf, dus geniet!

• 11 Oktober 2010 - 08:46

Toke:

Nooit een saai moment zo te horen. Ik ben benieuwd naar de plek waar jullie slapen. Geen ongenode dieren in je bedje?
    We zijn trots op je doorzettingsvermogen en we hebben weer een 36ste plek voor een Nederlander in een verder internationaal klimveld! Go girl, go!

• 11 Oktober 2010 - 18:52

Gerard:

Enerverend begin zo te lezen. Maar daar was je op voorbereid. Verdeel je je krachten een beetje Kirsten, want er wacht je nog zoveel moois natuurlijk. Tip van de dag: Neem er de tijd voor. Want beter 10 dingen voor 100% beleefd dan 100 te vluchtig. Want te vluchtig vervliegd. Slaap lekker straks.

• 12 Oktober 2010 - 04:48

Robin:

Geweldige foto's! We hangen meteen die een van jou op de fotoboom in de keuken. xx R.

• 12 Oktober 2010 - 08:15

Geert Van Loopik:

Hi Kirsten!!!! ik ben zo jaloers!!!!!!!!! je maakt me gek :) hier in Leiden missen we jou wel een beetje, vooral afgelopen vrijdag avond toen er hard gezongen moest worden voor Serge en Lex :D Ik wens jou en Mo nog heel veel bijzondere avonturen! Hele dikke X

• 12 Oktober 2010 - 20:56

Gerard:

Voor het geval je toevallig je mail nu leest en morgen niet:
    Alvast heel erg veel gefeliciteerd. Volgens mij is het nu al een onvergetelijke 24e verjaardag.
    x
    papa

• 12 Oktober 2010 - 21:02

Matthijs:

Woehoe! Vet tof allemaal! Rick nog kunnen vinden dus? En jullie hebben de Wayna Picchu gedaan, stoer! Veel plezier, ik kan niet wachten, maar heb nog even geduld :-)

• 12 Oktober 2010 - 21:02

Charlotte:

Hoera!!! Je bent jarig al 8 uur daaro!! Hele dikke kussen, smak! Niet te veel zuipen hè :)

• 13 Oktober 2010 - 06:21

R-E-T-M:

Happy Happy Birthday lieverd!
    Kijk naar je beschikbare foto ruimte . . .
    Maak er een geweldige van.
    xxoo

• 13 Oktober 2010 - 07:29

Mieke:

lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria......van harte ik zit al aan de drank en jij slaapt nog! sms en heeft geen zin, toch je telefoon werkt niet? of heb je reeds een nieuwe?????

• 13 Oktober 2010 - 08:38

Marlies:

Lieve Kirsten, je bent jarig en ik kan je niet eens zoenen..:( Laat je me weten wanneer je terug in Europa bent, dan krijg je je zoenen alsnog int echt! xxx

• 13 Oktober 2010 - 10:20

Ro:

Jemig wat een lappen tekst nu al. Lol. ga het zo weer even lezen maar eerst. GEFELICITEED MET JE VERJAARDAG. Je cadeautje is met de postduif opweg gestuurd. Fijne dag/avond/middig ik vergeet het verschiltelkens.
    xxx
    ro

• 13 Oktober 2010 - 10:44

Brigitte:

Het is nu in Nederland na 12en. Je bent nu echt jarig. Gefeliciteerd met je 24ste verjaardag. Geniet van deze bijzondere dag in een prachtig ander werelddeel.Ik volg je verhalen en foto's.Trots ben ik op mijn grote dochter dat ze het weer voor elkaar heeft gekregen om deze tocht te kunnen
    ondernemen.Maak er iets moois van.Groeten aan Mo. Pas goed op elkaar.Dikke knuffel van Brigitte.

• 13 Oktober 2010 - 19:32

Véronique:

hoi, de dag is nu bijna voorbij in Nederland en hier ben je nog steeds jarig. VAN HARTE, namens ons allemaal uit Zoetermeer. Dikke kus